Sunday, September 11, 2016

Pæretrær. Samtidsdans. Og Rock.

Når man kommer fra Kirkenes (aka Sør-Varanger) er det eksotisk med epletrær. INGEN som ikke kommer fra nord kan noen gang forstå hvor eksotisk det egentlig er, selv ikke med vårt sterkeste våpen; Samtidsdans kan jeg få uttrykt hvor utrolig det er. Så når jeg har både epler og pærer på på trær i hagen ja da trenger ikke vi reise til Syden.

Eplene er greie, de kan spises og de kan moses. Pærene derimot er litt mer lunefulle. De er harde og under konstant angrep av skjærer, så de må plukkes for så ligge inne i 10-20 dager. Fortsatt er de litt harde og kan se litt stygge ut så det sikreste er å lage syltetøy. Her er ingrediensene.

1 kg pærer 
1 sitron, saft og skall
1/2 rød chili uten frø
1/2 l vann 
2 ts anisfrø, hakkes til pulver.
10-15 gr frisk ingefær
1,5 dl brunsukker

Oppskrift her!

Fredag dro jeg får å se et band jeg oppdaget for ikke så lenge siden World at Large. Det jeg liker best med dette bandet foruten strålende låter, er produksjonene som har ett eller annet 80talls ved seg, mye ligger i vokalharmoniene. Men også vokalisten en av få som veksler mellom tenor og bariton synging fra låt til låt, som Axl Rose gjør alt for sjeldent. Denne bariton syngingen funker strålende på singelen som kom august, får veldig Echo and the Bunnymen vibber, og E&B er et strålende band hvis det skulle herske tvil!


Neste uke er fortsetter jeg å søke jobb, leser ferdig noen bøker og løper rundt på Oslo Kulturnatt, vi får se om det inspirerer.

No comments: