Sunday, September 04, 2016

I Finnmark brenner vi kirke.

Jeg kjenner det en plass langt inne i meg eller så er det bare innbilning, åkke som, jeg må ut, ut der det er plass og betraktelig bedre luft.

I Oslo er det Østmarka jeg har besluttet å "investere" i. Det er stier, daler, fiskevann og myr, "Her er ugjennomtrengelige skoger bare brutt av elven Overfloden..." Denne uutforskede villmarken er det perfekte skalkesjul et for utløp av  G.A.S., Gear Aquisition Syndrome. Man kjøper kult dyrt utstyr man ikke ha, for penger man ikke har. G.A.S. er mest utbredt blandt musikkere, men kan også forekomme blandt friluft entusiaster. Mørketallene er høye.

Det jeg har skaffet meg i det siste er
en Primus. Primus er ofte glemt når man ramser opp merkenavn som har blitt synonymt med produktet eller egne verb som for eks. Xerox, Toy, å google, kleenex, q-tips og post-it.  Nok om det. I Østmarka er det bålforbud mellom 15.april til 15.september.

Jeg er vokst opp i Finnmark, der tenner vi bål når vi vil, hvor vi vil, ja nesten med hva man vil. En venn fortalte at familien "arvet" panelen etter at bygdas kirke ble renovert, denne fyret de med og kalte det bare "kirkeved".  Derfor har jeg aldri tatt i en Primus, men valgte å heller kjøpe en enn å måtte betale bot for "uforsvarlig lek med ild". Primusen min heter Gravity, er fjellstø og koker vann og steker pannekaker i en fei.



- et Bergans telt som ulikt Roskilde 2000 holder vann (ute!)

- sovepose funnet på utested i Oslo.

-lydbok: Sofie & Kathrine 2 av Grethe Haagensrud.

- 200g melkesjokolade og Bilar



Viktigst av alt! Tur følge: min datter på 8år, Hilla

Rett før vi skulle dra fikk vi melding av en vennine av henne, de var også på vei ut i Østmarka, så vi dro med dem. Vel framme hvor vi hadde planlagt å telte traff vi enda en nabo og klassevennine, så de vi bor fire hus bortenfor teltet vi nå fire telt bortenfor. Noen benyttet sjansen for å ta noe jeg er ganske sikker på blir årets siste utendørs bad.

Klokken 06.00 våknet jeg av en erkjennelse. Det er første gang jeg har våknet av en erkjennelse. Erkjennelsen var ikke vanskelig å komme til: denne soveposen holder ikke mål. Da bålforbudet fortsatt gjelder påberopte jeg med "nødverge" og stabblet på beina et bål for å holde varmen.

Hjelper ikke med fancy Primus når soveposen er funnet på jazzbule og liggeunderlaget er kjøpt på XXL til 79,- (det gode underlaget hadde "noen" lagt beslag på).

Men morgenkaffen har Primusen full kontroll på!

Neste gang tar jeg med en annen sovepose, også den har jeg på "langtidslån" (takk Bendik) ,men den holder til kl. 07.00 minst.

Nå skal jeg på Ullevål og se Norge - Tyskland, kanskje det blir noe å skrive om.

Deres,

Herr W

No comments: