Tuesday, September 13, 2016

Høyre LOgo i panna. Om enighet og virkeliggjøring.

Ja, det er vel på tide med litt politikk. Ispedd litt sport. Foruten fotball er skihopp det jeg kan benke meg foran tven for å se. Jeg ser så mye som mulig, ingen jul uten den "tysk-østerrikske" og naturligvis skisportens Formel 1; ski flygning.

Finn Willy.
For oss som følger LO sjef Gerd Kristiansen på Facebook var hun å se på en del hopp arrangementer i fjor, og tidligere LO sjef Yngve Hågensen er nesten alltid å se på (VIP) tribuner rundt omkring hvor det norske hopplandslaget ferdes. Derfor var det med men glede og litt undring at jeg noterer at LO er hopplandslagets nye hovedsponsor.

Nå gikk det ikke lang tid før Fabian Stang ble bedt om å spille ut. Og Fabian spiller politisk reklame kortet. Men dette kortet må jeg be Fabian trekke tilbake. LO er ikke et politisk parti. LO stiller ikke til valg og LO har ingen planer om det. Så for å gjøre dette kjapt, for å ikke kjede mine lesere, tar jeg for meg to ting ved denne saken.

1) LO er en hovedorganisasjon, altså en organisasjon for arbeidstakerorganisasjonene. Og representerer sammen med for eksempel NHO, som Fabian nevner i sin tweet, og Virke partene i arbeidslivet. Alle disse er kjent for å "trår sponsende til". I Norge har vi valgt å gjøre det slik at vi har et organisert arbeidsliv så ting går ryddig for seg. Dette har vi lang tradisjon for.

Så til poenget: På offisielt nivå er det bred enighet blant partiene på Stortinget og blant partiene utenfor stortinget om at ordningen med partene i arbeidslivet virkeliggjør målet om at store deler av det norske arbeidslivet er et svært enkelt og oversiktelig terreng å ferdes i . For alle parter.

2) Sponsing virkeliggjør satsing på kultur, idrett og frivillighet. Av og til blir dette problematisk for utøverene. Frisk i minnet har man kanskje Statoils eller Kongsberg gruppens sponsing av kulturen.
At Statoil og Kongsberggruppen driver med virksomhet som både blandt befolkningen, utøvere og politikere på og utenfor Stortinget er omdiskutert er en kjensgjerning.  Den demokratiske paraplyorganisasjonen LO er på ingen måte kritikkverdig på samme måte.

At Fabian prøver å sette er lik tegn mellom LO og politisk betent innhold mener jeg er bekymringsverdig.

Trekk inn Fabian. Og ikke ta med deg disse holdningene om du skal inn på Stortinget.


No comments: