Sunday, October 16, 2016

Er Norge nye DDR? Pris til feil Bob? (kultur oktober del 2)

De siste dagene føler jeg at man har vært under konstant press til å ta stilling til saker og ting:

Norge nye DDR?
Er Therese uskyldig, har Märtha det som trengs for å gjøre comeback på hesteryggen, sto The Cures konsert i Spektrum sist uke til 6 på terningen og ikke minst gikk nobelprisen i litteratur til riktig Bob?

I følgende post får du svar på alt, og litt til.

Jeg tror Therese har vært uheldig.
Om hun bør dømmes vet jeg ikke. Den jeg syns mest synd på er legen Bendiksen, han kan bli stående som mannen som gjorde en feil, men så var det også feilen med stor F som velter skinasjonen Norge av den høye hest. Vi har etter mitt syn  ikke en tradisjon for å dyrke slike negative ting i vår historie og vi bør fortsette med det. Vi husker Rekdal og Brasil, vi har lagd film om kongen som sa nei, skrevet bok om dikteren som kjempet for å stryke "jødeparagrafen" og komponert sanger om arbeidslag som hadde "standpunkt til sin stand".

The Cure skrev jeg om her sist de spilte i Oslo for omlag 8år siden. Da var det bra og det var det denne gangen og. The Cure er for meg et stort band, og de har gitt oss nesten utelukkende bra album. Oslo fikk høre en uhyre variert setlist med låter fra alle tiårene de har vært aktive 70/80/90/00/10, og fra nesten alle platene.
The Cure drar en gammel slager.
Konserten var etter min smak litt for lystig med mye fokus på hits og for lite mørke. Dette tillater jeg meg  å skrive rett og slett fordi låtene som ble spilt har jeg hørt live før og da er det strengt tatt snakk om et luksusproblem.
Derfor: strålende konsert, høydepunkt: Kyoto song, og Want fra Wild mood swings.

Så var det Bob som fikk Nobels prisen. Denne fikk han for sitt poetiske bidrag til sitt lands rike sangtradisjon. Jeg vet om flere land som har rike sang tradisjoner men INGEN er i nærheten av Sverige. Derfor går prisen i mitt hode til Bob hund. Verdens beste band.
Men nok om det sier jeg som leder av komiteen og henter heller fram eksempler på hvorfor Bob hund får prisen.

Det finns ett sätt att krypa närmre
Stänga in sig helt med sin musik
Det går att lyssna flera gånger
Den ena är den andra aldrig lik
Hörlurar, jag lyssnar i hörlurar
Det låter så bra

-Hörlurar (96)


Måndag ringer ge mig styrka att stå
Valde fel till gymnasiet men det får gå
Jag kan jobba, jag kan va arbetslös
Marknaden är snål, jag är generös

-Sommaren rasar (96)

Bob hund har gjennom flere tiår gitt nihilistene, de utstøtte, de utilpasse og de misforståtte en stemme. Hva skulle jeg gjort hvis ikke jeg hadde en mann som Thomas Öberg til å minne meg på at vi er flere! "Alla uten jag vet hur det skal gå! Hjelp!" Hvis man skal gi heder og ære til popteksten, gi den til noen som skrev noe viktig i år og i fjor og for siden starten.

Och all den törst som du släcker
Väcker spökena till liv
Först när minnet är raderat
Blir glädjen intensiv

-Blommor på brinnande fartyg (2009)

Og hvilken unik ironi er det ikke i dere foreløpig eneste korverk:


åh döden hör min fråga, kan du spara dom som vi tycker om, ennu et år?-Åh döds (2013)

Nå er Bob hund tilbake med ny plate, og de fornekter seg ikke nå heller, og taler til meg umiddelbart i åpningslåta Underklassens clown:

Om du hör till yrkesgruppen "arbetslöshets erfarenhet"
- Underklassens clown (2016)

Jeg skal fortsette min kulturbonanza med Bob hund konsert på onsdag i Oslo! Hvem er med!!!
... og husk:

Så länge nån tjänar pengar på jordens undergång är den inte speciellt nära- Det överexponerade gömstället (2011)





Deres,
Herr W
p.s.

Glemte jeg Märtha?
Rytter bli ved din hest?







No comments: