Sunday, April 01, 2007

Haluaisimme kokeilla jotakin norjalaista.

En av mange ting med å bo i Oslo om våren, vel Oslo som sådan er at det stort sett skjer noe hele tiden, jeg oppholder meg sjeldent ute, men når jeg gjør det blir jeg like overrumplet over hva en kan oppleve i en by som denne.Jeg våkner søndag morgen, hører på radio og leser ferdig boka jeg sovnet til kvelden før. så ut, ut i parken, kjøper en kaffe og et wienerbrød, vet ikke hva som smaker verst, kaffen eller wienerbrødet. jeg setter meg for å skrive (dette) men blir i stedet sittende å se på alkoholikerne, den lille forsamlingen er i alle stadier: leende, gråtende, og sovende, sigøynerne spiller musikken til Fugledansen, de veksler på en interessant måte mellom 4 og 5 takt, en sliten alkoholiker dame kommer bort og setter seg på benken ved min side, hun gråter stille og stikker av og til en klut ned i posen som hun fukter på en flaske, stanken av lynol slår meg i ansiktet, hun fører kluten opp til ansiktet, den sovende våkner, de oppegående (som i de som klarer å stå) bommer røyk av de som sitteri denne sirkelen av benker som omkranser en byste av "hvem vet", dama ved min side gråter stille og fører stadig kluten ned i posen, som om hun skammer seg. jeg lurer på hvor det ble av han jeg tipset om kaffe og wienerbrød tilbudet, han gikk i retningen jeg staket ut for han, disse alkoholikerne har åpenbart et samhold, de holder sammen, de klemmer hverandre, de kjefter på hverandre, bare lynol dama ved min side er utstøtt, hun har reist seg og står borte ved de andre, hun har åpenbart et slags anfall, av angst, hun "går" sin vei, jeg kjenner meg igjen i dette samholdet; når man ruser seg slik er det bra å kunne speile seg i de andre i gruppen og ikke i goth dama med en svart katt i bånd som røyker sigaretter gjennom et munnstykke, jenta som har trukket bena oppunder seg slik at hun beder kan sole leggene sine, eller noen av de andre "normale" rundt bysten, og derfor undrer jeg meg over hvorfor han som spurte om kaffen og wienerbrødet forlot gruppen, de kan jo være borte når han kommer tilbake og da er du alene, så jævlig alene. lynol dama er tilbake mo i knærne betrakter hun gruppen og vet at hun er uglesett, hun får ikke det anerkjennende signalet om tilgivelse for hva enn hun har gjort og setter seg ved meg igjen. De begynner å bryte opp, det som var åtte er nå blitt til tre, og den utstøtte da, hun tar av seg sko og sokker og strekker på tærne, de på benken ved siden av oss går. hun snakker til seg selv, jeg spør om det går bra, hun ser på meg, ingenting i blikket hennes sier meg at hun har forstått noe av det jeg nettopp sa til henne, men hun forsto da i det minste at det var henne jeg snakket til. hun ser seg rund med det rusa blikket og begynner å ta på seg skoene igjen, men så plutselig ser hun på meg og sier "jeg heter Kari, hva heter du" jeg sier at jeg heter Terje. så dukker en venn av henne opp, sliten han og men glad; han har en flaske vin, han setter seg og på benken, hvit vin, de deler vin og klut. en av damene får napp på sin bomme tur rundt bysten og tenner en sigarett mens hun tasser tilbake til de andre, jeg kjenner at jeg blir kvalm av lynol lukta og går.

18 comments:

Reeta said...

höpö höpö rallaa...

I mean, interesting afternoon in Oslo or something... Kahvia ja alkoholistinainen, jonka nimi on "Kari" vaikka kaikki ihan hyvin tietävät, että Kari on miehen nimi... :)

Herr W said...

høpø høpø...
Kari on norjalainen tyttø nimi.

room217 said...

Mittä? -kremt, is the farmacia a forum in finnish all of a sudden? It is indeed a beutyfull language, but for now I can only admire it's lovely rude melody. In english please?

I've been working behind a bar for some six years now, and there is nothing about the alcoholic's sorry nature I do not know. I feel more than competent to call alcohol THE WORST DRUG OF THEM ALL!!! Alcohol in barrelfulls are essential to the norwegians ability to reproduce, is one of my sad conclusions. And even sorrier is the observation that I have been single for the last three years, since I quit drinking. "Drunken 217" was a RRReal asshole who had to go, but He was the one who got Me the women...

Herr W said...

hehe,
you got something there roomboy,
reeta is just finding it funny that kari is a norvegian girl name, just like we find it funny that kari and for that sake janne is finnish boys names.

the thing i find about alcohol is that you can drink your whole life, what a sad lif, nevertheless. heavier drugs provide you with a some what faster "sorti",

Reeta said...

Unnskyld, jeg snakker ikke norsk derfor jeg forstår ikke hva herr w her skriver. Hvis han skriver mer norsk jeg skal skrive finsk.

(But of course I hope we can all use this american-language that comes and destroys all the other useless languages.)

By the way, what was the name of that one Russian book we talked about?

room217 said...

Howdy Reeta, Your norwegian is comming along nicely! I remember mentioning the russian writer Viktor Pelevin to You, he is one of My favorites. Amongst His books You'll find the novel "Babylon" (in english translation, the norwegian title is "Generasjon P", dont know if it is translated to finnish). That's the book where budhistic television is mentioned. And just in case You misunderstood my last comment: I would never offend the finnish language, and I mean it like My middle name is Karikoski!

And doctor; I for one would never defend the use of hard drugs. Heroin, speed and the likes are far more lethal poisons than alcohol. I would like to refrase, and state that alcohol is the SADEST drug. Of them all. Hope things are fine and dandy down there in the capitol!

Herr W said...

The sadest in deed,
thing are nice in spring oslo,
i will come up to your part of norway 1 of may, so i guess we are hitting the town square then with banners and red flags; "sukk og stønn, dårlig lønn"

näyrde von göbbels said...

haluaisitko kokeilla jotakin ruotsalaista?
http://www.wayoutwest.se/

Primal scream is there and why i'm interested, Morrissey is rumoured to have a gig there + many other bands will be annouced. Isn't Cothenburg just around your corner?

Herr W said...

this looks great von G, there are so many festivals i want to go to now that i will die, but the hellacopters are playing here!!! and primal scream, well lets go! "gothenburg" is two hours train ride.

näyrde von göbbels said...

oh it's so short way from Oslo, perhaps i should do my summer oslo visit at the same trip and then go back to "göteborg" to catch my flight. Anyways let's see what way out west + roskilde programs will look like after month of so, cause i think i can only go to 1 or 2 festival because i don't have summer holiday.

Reeta said...

R217, yes, that's what it was, Viktor Pelevin! They have translated at least some of Pelevin's works into Finnish. When I have time to read that buddhist-tv-story I will write about it to my blog. (In English, I promise ;)

Lilly said...

Reeta, please bear in mind that American is not a language -- it's merely a bastardisation of the English language! Never forget that. Americans skip all 'u's and replace 's' with 'z'...it's horrible. And they turn every damn noun into a verb. Not good.

So anyway, perhaps I should spice up this linguistic mix in here with a tad of Danish? Ja, det må jeg sgu hellere gøre :-D

Alkoholisme. Det er så trist. Jeg er omringet er alkoholikere, der pisser udenfor mit vindue og skider på deres dørmåtte og lugter og råber og skændes med hinanden. Mine fordrukne naboer spiller høj musik og tager ingen hensyn til mig, der bor inde ved siden af og skal op at arbejde tidligt næste morgen....Og jeg tænker bare på hvem der betaler for deres husleje og deres alkohol? Ja, det gør resten af samfundet. Blandt andet mig selvom de ødelægger min nattesøvn og mit liv med deres fuldskab og larm og pis og lort. Klart nok at nogle er sunket dybt -- men jeg mener ikke, at samfundet bør sponsorere disse menneskers destruktive tendenser. I stedet bør der sættes målrettet ind på at tilbage-intergrere disse eksistenser ind i samfundet....


Beklager jeg bliver så allerhelvedes hissig! Men jeg har rent faktisk måtte FLYTTE lejlighed for nogle år siden på grund af en flok fulde idioter, der teorriserede alle andre lovpligtige borgere i opgangen....

Reeta said...

Lilly, I was joking. I do know american is not a language...

But it's because of americans we all speak English. Their ability to spread their culture everywhere is reason we use English as a common language. It has nothing to do with England.

If we would have to find a language that many people can speak we could also choose Spanish or Arabic or Hindi. But we speak English because not single one of us has been able to escape this language that comes to us from USA.

This language thing is important to me because Finnish is so rare even among us northern people. You Norwegian, Danish and Swedish can speak your own language with each others and be understood but I have to use this American to express myself and of course I can't say all the things that I would be able to say if I could use my mother language. (And that really makes me angry... ;)

Herr W said...

hmmm dansk, norsk ja suomi,

dette begynner å bli bra,

farmacia; the place to hang out.

maybe someone should post a comment in swedish, i know it will not come from our friends in the east:)

Lilly said...

Reeta :-) I know, and I do agree! Please don't think I was yelling at you or anything like that :-) It's true that at least most people are able to communicate via English [I have always wished that I could speak and understand Finnish -- it sounds SO cool!!]....though I know a lot of Danes and Swedes who insist on speaking English to each other which I think is rubbish! It's not THAT hard to make out what the other one is saying if you slow down and pronounce words clearly and .....anyway, I am digressing.

Yes, the USA-fication of the rest of the world. Sad. I think Ramstein sum it up very well when they sing [something along the lines of]:

We're all living in America, America, America -- Coca Cola and sometimes war, etc etc.

Yes, Terje -- let's have someone write in Swedish. The world's most beautiful language, I think.

Reeta said...

Lilly, no problem at all :-)
in finnish...
Ei huolta! ;-)

Herr W said...

gillar du verkligen svensk så myche lilly, jaja jag får prova at komentera på svensk den hær gången, jag trodde ni danskar inte gillade svenskar så mycke, vel så fel kan man altså ta.

sees sen

Lilly said...

Hehehe! Det var jätte bra, Terje :-D
Jeg tror, jeg er en af de få danskere, der faktisk er helt vild med svensk.....så du har nok ret (mere eller mindre) i dine antagelser.