Sunday, May 08, 2005

Finner i sofaen

PÅ fredag hadde jeg selebert besøk;
det hele begynte med at jeg sto og ventet på at konserten med mitt favoritt band de siste årene; 22 Pistepirkko skulle starte.

Stedet er Hulen i Bergen og jeg er sånn passe nedstemt etter som at alle mine såkalte "venner" har latt være å bli med, men det er ikke første gang jeg er på kulturarangemet alene.
Da er det fra intet at en tynn mann med briller som jeg mener å dra kjensel på som bassisten i kveldens hovedatraksjon dukker opp. Og før jeg vet ord av det sitter vi og snakker om den finske musikk scenen (et tema jeg faktisk vet ett og annet om, og naturligvis vil komme tilbake til her ved en senere annledning), han spretter plutselig opp og sier han må gå, med full rette, det jeg jo tross alt kveldens hovedatraksjon jeg sitter og opptar her. Men han foreslår at vi møtes etter konserten før han forsvinner backstage.

Siden går de på scenen og gjør hva jeg mener er den beste konserten av de fire jeg har sett med dem, og en av de beste konsertene jeg noen sinne har vært på.

Etter konserten møter jeg Asko igjen og han foreslår at vi skal møtes neste dag etter som de har "a day of" som han selv sier med finsk aksent, og han får mitt telefon nummer.

Neste dag våkner jeg av lyden av "en ny melding mottatt", det er Asko (det hele var altså ikke en drøm) PK vokalisten lurer på om jeg vet av noen "selfservice clotheswashing joints", noe jeg ikke kan huske å ha sett her i Bergen, men jeg spøker og sier at de kan vaske klær her, noe de sier høres ut som en god idé, og før jeg forstår hva som har skjedd har jeg sofaen full av Finner.
Som takk for låne spanderer de lunsj.

Om 22 pistepirkkos musikk kan man si at den holder høy kvalitet, den har basis i Bluse og Rock, uten at de på noen måte er redde for å la seg inspirere av andre uttrykk.
De har holdt på i 23år og gitt ut 8 album 2 remix plater, og en dobbel Best of.

For de som IKKE har hørt dem før anbefales "Rumble City Lala Land" fra 94, og "Eleven" fra 98.
samt den samme som jeg vil anbefale til de som HAR hørt dem før; den nyeste plata som kom ut nå i mai, med tittelen "Drops & Kicks"

Man blir alltid glad og ikke minst overrasket når man hører plater med 22 Pistepirkko, som forøvrig betyr: marihøne med 22 prikker.
De lager søt Pop og røff Rock som man først og fremst blir varm av og glad i, og man lurer på hvorfor man ikke har hørt dette før.
Bandets produksjon er en sann skjult skatte kiste innen skandinavisk Indie, Rock og Pop man ikke trenger å grave lenge eller mye for å finne.

4 comments:

Halvard Mikal Sæbø said...

Det varmar mitt hjarte å lesa slike følelsar for finsk musikk.
Har ikkje høyrt om dette bandet før, men høyrde/såg for meg Leningrad Cowboys med ein gong, og med ein stash Apocalyptica.
Men så har du jo altså budd i kvenbyen Vadsø.
Skulle forresten likt å vita meir om det.

Herr W said...

ikke helt leningrad cowboys, vil nok si at de er mer spennende enn som så,

jeg er nok fra andre siden av varanger fjorden, men Dr.Bj selv, min pike, er der der fra.

det falt meg tungt for brystet å lese at vadsø mistet platebutikken sin, en slik butikk skal jo liksom spegle litt av hva som rører seg i et samfunn.

men 22p får man tak i på internett,

terje

room217 said...

regner med du lever lenge på den opplevelsen!

Milla said...

Ikkje kvar dag ein får Finnar i sofaen! Moro. Eg budde eitt år i Bergen. Eg likte det ikkje så godt. Men Hulen likte eg svært godt.