Saturday, May 28, 2005

Bokettersynet

Hvor mange bøker eier du?
Vel, her velger jeg som min oppdagsgiver Room 217, og i tiltaksløshetens ånd; å måle framfor å telle,
noe som fører meg fram til det magiske tallet 665 cm.
Tilfeldig? Neppe
Hvilken bok var den siste du kjøpte?
På vår lokale "anarki café"; "Kafékafaan" plukket jeg opp en flott utgave av Tarjei Vesaas "Fuglane" i "Laterne serien" for ett par dager siden.
Hvilken bok var den siste du leste?
Også jeg sliter med "lese flere bøker samtidig" problematikken.
Men den siste boka jeg fullførte var nok igjen Vesaas, da hans "Is-slottet". Og i lag med "Fuglane" er det hva jeg kjenner til av denne forfatteren, som jeg setter veldig pris på.
Nevn fem bøker som betyr mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.
Den eneste boka jeg kommer på å ha lest mer enn to ganger (ikke tre) er Bram Stokers "Dracula". Den sto lenge i bokhylla hjemme hos foreldrene mine, til en dag da jeg trakk den ut og begav meg inn i litteraturens vidundelige verden, hvis verden jeg bare tidvis retunerer fra.

(1)"Swanns kjærlighet" av Marcel Proust er den av de fire bøkene jeg har lest i "På spor av den tapte tid"som har festet seg mest. Den er nummer to i dette, i norsk oversettelse, tolv binds verket, og jeg vil nok si at den godt kan leses uavhengig av de andre.

Hans-Ulrich Treichels (2)"Den bortkomne" er en av de flotteste tyske bøkene jeg har lest. Det står på en måte mellom den og hans "Tristanakkord". Begge meget gode skildringer av henholdsvis tysk etterkrigstid og tysk dekadense.

Universet Hamsun skaper i sin (3)"Markens grøde" opplevde jeg som skremmende
fengslende. Dette er verdenslitteratur, men så fikk han da også nobelsprisen for denne og ikke "Sult".

(4) "Morgon og kveld" var den første av Jon fosses bøker jeg leste, og står for meg som en av de beste. Den er som alle Fosses bøker rytmisk og repeterende til det uutholdelige for mange, og til det fasinerende for oss andre.

Sist må jeg få med Solstad, liker egentlig alt jeg har lest av han, og det er stort sett det meste, vil nok trekke (5) "Proffesor Andersens natt" fram som en av de beste.

Ja, det var meg, hvem har ikke listet og målt sine bøker?

5 comments:

Milla said...

Cafe Kafaan hadde eg heilt gløymt! Gjekk ofte forbi der for nokre år sidan. Men var litt sjenert for å gå inn. Det va dumt. Til gjengjeld går eg ofte på Blitz her i Osl for det er så god mat der.

Herr W said...

gamle kafaaen var umulig å være på; de dreit jo naturligvis i røykeloven, og det var trangt og fult av punkere:)

nå har de flyttet til marken, og fått større lokaler, men om mulig kjipere kaffe, likevel, en ok plass og kjøpe bøker plater, og alt annet enn kaffe.

Milla said...

Hmm. Ikkje så sikker på om eg er enig med deg, sjøl om eg ikkje har voe på den nye. Eg syns det er fint at det fins en plass der statsmakta ikkje får bestemme. og det er det eg likar med å gå på Blitz og. masse pønkarar, Radiorakel på radioen, å kunne røyke etter maten og å klappe ei raggete glad bikkje som stryk forbi. :) Kjekk motvekt til 1984-iseringa. Befriande og viktig.

Herr W said...

jo, du har så rett så rett,
det med punkere var vel egentlig ironisk, etter som mange av mine venner er punkere:)

hva røykeloven angår kan jeg ikke si annet enn at folk må gjerne røyke på konsert i Spektrum, men på en kafé med fire sitte plasser blir det litt for mye for meg, men lo godt når jeg kom dit og de fortsatt røkte der etter røykeloven inntrådte(1år siden i dag),

1984 må aldri skje!

Milla said...

:) enig med du. På blitz er det jo mange bord. Når det er så lite så kunne det nok bli litt tett :)