Friday, September 01, 2017

Mixtape part #3

Svensk musikk har alltid hatt en viktig plass i min musikk samling.
Da jeg var liten reiste vi stort sett til Nord-Sverige på campingferie.
Vi hadde alltid en Ford som dro campingvogna. Min far var DJ og sjåfør.
Før vi dro stoppet vi på campingplassen i Maggadalen i hjemkommunen som mine besteforeldre drev. Her fikk vi ønsker om en god ferie og jeg og broren min fikk 100,- kroner hver.

Så kjørte vi til Finland og videre til Sverige i en Ford Scorpio eller Granada og min far spilte Madonna på full guffe.

Jeg og bror min hadde naturligvis et rituale tilknyttet til disse 100,- kronene. Først ble de vekslet inn i en svensk 100 lapp. Så gikk vi en lekebutikk, og kjøpte en He-man figur, eller Turtles eller Lego alt etter som hva som var pop den sommeren. Den sommeren jeg ble "voksen" var den sommeren jeg kjøpte Roxette med Joyride for pengene, og i stede for å leke med broren min i sivet i Luleå satt jeg inne i campingvogna og hørte på min nyinnkjøpte kassett med det ypperst av svensk pop.

Ingen Roxette har funnet veien inn på denne tredje mixtapen, men mye annet av strålende kvalitet.

Tapen går i posten til min venn Henrik. Så tagger jeg alle mine svenske venner, de av mine venner som jeg vet bor i Sverige, og alle de jeg vet har tilbrakt minst en sommer på en campingplass i Luleå.

Filmsitatet som gir navn til tapen er fra Romeo og Juliet, og finnes i en av låtene på side A!

Enjoy!

No comments: